Taal: Sneakershop - NL - Dutch Sneakershop - NL - English Sneakershop - NL - German
Vragen of hulp nodig? Bel +31 (0)591-623810, kijk bij de veelgestelde vragen of WhatsApp ons
Onitsuka Tiger

Onitsuka Tiger

Meer informatie

Van hoog naar laag sorteren

34 artikel(en)

Van hoog naar laag sorteren

34 artikel(en)

Onitsuka Tiger is een van de oudste sportmerken van Japan. Sinds 1949 maakt Onitsuka Tiger stijlvolle sportproducten, geïnspireerd door Japanse waarden wat betreft vakmanschap en aandacht voor detail. Tegenwoordig is het merk uitgegroeid tot een iconisch, wereldwijd sportmerk met een unieke Japanse stijl.


In 1949 startte Kihachiro Onitsuka zijn bedrijf met een passie voor gezondheid, zonder ingewikkeld bedrijfsplan. Zijn ambitie was om het leven en de ontwikkeling van een generatie vooroorlogse jeugd uit Japan te verbeteren, met een toewijding aan de jeugdgezondheid.


Vandaag de dag leeft de legende voort in de samensmelting van Japans atletisch erfgoed en moderne stijl. Met variërende ontwerpen - van vernieuwde klassiekers tot frisse nieuwe stijlen-, en samenwerkingen met gelijkgestemde creatievelingen, weerklinkt de geest van Japan in elke nieuwe collectie van Onitsuka Tiger. 

Onitsuka Tiger is opgericht in 1949. De grondlegger was de toen 31-jarige legerofficier Mr. Kihachiro Onitsuka die de jeugd van het verwoeste Japan van na de Tweede Wereldoorlog een toekomstperspectief wilde bieden aan de hand van sport. Mr. Onitsuka was ook een groot voorstander van een gezonde manier van leven en ook daarvoor was sport erg belangrijk.

In die tijd speelden de meeste mensen nog basketbal op blote voeten. Mr. Onitsuka zag hier de mogelijkheid om een goede schoen te maken. Als dit hem zou lukken, dan zou alles mogelijk zijn. Na een half jaar onderzoek had hij zijn eerste schoen af, maar toch zag hij nog mogelijkheden tot verdere verbetering — hoe kon hij een basketbalschoen maken met een perfecte grip? Het antwoord lag voor hem op zijn bord.

De zuignappen op de tentakels van een inktvis inspireerden hem tot de grensverleggende Suction Cup Sole. Het prototype had zo veel grip dat de testpersonen aan de vloer bleven plakken en omvielen. Er waren nog een heleboel tests nodig voordat de perfecte zool met optimale grip en ultieme bewegingsvrijheid kon worden geproduceerd.

Onitsuka Tiger ziet het als hun opdracht om het voorbeeld van Mr. Onitsuka te volgen en overal inspiratie op te doen. Hij bestudeerde bijvoorbeeld de luchtcirculatie in de motor van een motorfiets en kreeg daarna het revolutionaire idee om in zijn langeafstandsschoen, de Magic Runner, gaten aan te brengen zodat de voeten lekker koel zouden blijven.

In 1966 werden de ASICS-strepen die het merk tegenwoordig nog steeds gebruiken geïntroduceerd bij schoenen die waren ontwikkeld voor de Olympische Spelen in Mexico-City in 1968. Het streepontwerp heeft de naam ‘Mexico lines’ en is sindsdien het handelsmerk van de Japanse firma.

In de jaren '70 fuseerde Onitsuka Tiger met ASICS. Het verschil tussen beide merken is dat Onitsuka Tiger zich meer richt op de sportfashion kant met kleurige en comfortabele sneakers, ASICS zich richt op vooral de sportwereld en een uitgebreide collectie sportschoenen  heeft waarin ze pure wetenschap combineren met de eisen van topsporters.

Tegenwoordig hebben de merken nog steeds de klassieke vintage schoenen zoals de Mexico 66 in hun collectie. Sinds 1949 maakt Onitsuka Tiger stijlvolle sportproducten, geïnspireerd door Japanse waarden wat betreft vakmanschap en aandacht voor detail. Tegenwoordig is het merk uitgegroeid tot een iconisch, wereldwijd sportmerk met een unieke Japanse stijl.

Ter gelegenheid van de 60e verjaardag werd in Onitsuka Tiger's geintegreerde wereldwijde merkcampagne van 2009 het verhaal van de Dierenriemrace opnieuw verteld.
Het werd tot leven gebracht in een onlinefilm, printadvertenties, een online Dierenriemracespel en een breed programma aan ondersteuningsmateriaal.

De Dierenriemrace werd nieuw leven ingeblazen op een iconisch Japans schoeneneiland. Het sneakereiland van 1,5 meter groot werd opgebouwd uit de 5 elementen, Hout, Vuur, Aarde, Metaal en Water. De dieren liepen hun race rond het eiland en de kijker kon zien hoe elk dier zijn race volbracht en hoe ze terechtkwamen op de positie waarop ze finishten.