Taal: Sneakershop - NL - Dutch Sneakershop - NL - English Sneakershop - NL - German
Klantenservice: +31 (0)591-623810 of kijk bij veelgestelde vragen
Eastpak

Eastpak

Meer informatie

Van hoog naar laag sorteren

1-32 of 53

Pagina:
  1. 1
  2. 2

Van hoog naar laag sorteren

1-32 of 53

Pagina:
  1. 1
  2. 2

Niets voor niets is Build to Resist de slogan van Eastpak. Onverwoestbaar en hoge kwaliteit zijn kenmerken die direct aan Eastpak worden toegeschreven. 

Eastpack was het eerste tassenmerk dat het traditionele bruin en groen verving door leuke, flashy kleuren. Een trend die in 1987 kracht werd bijgezet toen Eastpak voorgoed haar plaats in de stad en de navenante cultuur innam. In dat jaar verschenen voor het eerst wilde, extravagante prints in de catalogus, wat Eastpack tot een écht urban lifestyle merk maakte. 

Tegenwoordig beschikbaar in alle mogelijke kleuren en vette prints. Eastpak is één van de grootste tassen- en kledingproducenten ter wereld en kwaliteit en duurzaamheid is nog altijd een standaard.

Eastpak heeft zelf een interessante geschiedenis van hun bijzondere en kleurrijke merk geschreven. Leest u mee?

Eastpak: een merk, een verhaal. Elk sterk merk heeft diepe wortels. Zo ook Eastpak. In dit schrijfsel wilden we even terug naar de basis; een beetje graven in de vruchtbare grond rond die wortels. Hoe u erover denkt, weten we niet, maar zelf vonden we het alvast behoorlijk interessant. Voor de goede orde dienen we even terug te gaan in de tijd. We nemen de draad op in 1952, toen Eastpak begon met het maken van kwalitatieve tassen en rugzakken. In dat jaar sloot Eastern Canvas Products USA – met als opperhoofd Monte Goldman – zijn eerste deal met het leger. Het bedrijf mocht kwalitatieve duffels, rugzakken en veiligheidsmateriaal leveren aan de Amerikaanse troepen. En hoewel Eastpak vandaag de dag geen banden meer heeft met de oorlogsindustrie, toch dankt het haar rigoureuze kwaliteitsnormen aan die tijd: toen kwaliteit het verschil betekende tussen een levende en een dode G.I. Joe. 

Het was echter pas in 1976, toen Monte Goldmans 29-jarige zoon Mark het bedrijf vervoegde, dat het zaad werd geplant voor het wereldwijde succes. Mark Goldman – de net afgestudeerde, pianospelende vrijbuiter – gaf een energiestoot, nieuwe visie en richting aan het bedrijf en haar publiek. En, nog belangrijker: Mark Goldman bracht een geweldig idee mee. Tijdens zijn studies had Goldman gemerkt dat de meeste coole studenten geen aktetasjes meer meesleepten naar de aula, maar legertassen. Hij zag kortom het gapende gat in de markt. Het duurde even om zijn vader ervan te overtuigen, maar uiteindelijk kreeg Mark groen licht voor het opzetten van een testreeks. In 1977 vertrok hij richting Chicago, waar hij een vakbeurs aandeed met de allereerste reeks rugzakken, duffels en schoudertassen voor de consumentenmarkt. Toen algauw de orders begonnen binnenlopen, wist Goldman dat hij op een goudader was gestoten. 

Tegen 1981 was Mark Goldmans geniale idee uitgegroeid tot een florissante onderneming. In datzelfde jaar vervoegt Norman Jacobs het bedrijf; de man die samen met Mark Goldman Eastpak naar nog hogere toppen zou leiden in de loop van de jaren ’80. Norman had eerder zowat de markt van de universiteitsboeken gemonopoliseerd en bewerkstelligde al in 1983 dat Eastpak zonder uitzondering de “brand of choice” was aan de hele Amerikaanse oostkust. Het duo ging evenwel niet op haar lauweren rusten en introduceerde in 1984 de inmiddels befaamde levenslange garantie, die overigens nog steeds geldt voor de meerderheid van de Eastpak producten. 

Eastpak was het eerste tassenmerk dat het traditionele bruin en groen verving door leuke, flashy kleuren. Een trend die in 1987 kracht werd bijgezet toen Eastpak voorgoed haar plaats in de stad en de navenante cultuur innam. In dat jaar verschenen voor het eerst wilde, extravagante prints in de catalogus, wat Eastpak tot een écht urban lifestyle merk maakte. Deze strategie werd ook doorgetrokken in een eerste reeks provocerende advertenties die werden geplaatst in een aantal lifestylemagazines. Eastpak was nu helemaal uit de kast gekomen. Door te bouwen op het imago van de hippe stadsnomade - dat de tassen op zichzelf hadden verworden – was het nog slechts een kleine stap richting “Leader of the Packs”, zoals het motto toentertijd ook letterlijk luidde. 

Om te bewijzen dat Eastpak wel degelijk een volwassen merk was geworden, spreidde men in deze periode ook de vleugels en veroverde de Aziatische markt met Eastpak ‘s authentiek Amerikaanse imago. Latijns-Amerika volgde al snel en in 1986 stak het merk de grote plas over en vestigde zich ook in Europa. Eastpak werd voor het eerst in Frankrijk geïntroduceerd door Kostia Belkin, een student die toevallig op het merk stuitte toen hij in de VS een vreemdsoortige variëteit van plastieken aktentassen trachtte te slijten. Tijdens een toevallige ontmoeting maakte Mark Goldman in niet mis te verstane bewoordingen kond aan Kostia dat “als je gek genoeg bent om naar een vreemd land af te reizen om brol te verkopen, zal je in eigen land met een goed product zeker succes hebben!” Nadat Kostia een bijzonder succesvolle distributiestrategie had opgezet voor Frankrijk, was het pad geëffend om ook de rest van Europa te veroveren. Wat vervolgens ook gebeurde. In 1995 viel het oog van Coleman Company op het jonge merkje. Door het overnemen van Eastpak kreeg het bedrijf toegang tot een heel nieuwe lifestyle afzetmarkt. 

Vijf jaar lang was het een productieve symbiose. Eastpak bleef exponentieel groeien dankzij de volgehouden focus op haar belangrijkste doelgroepen en de unieke distributiestrategie. Tegen het eind van het decennium had Eastpak duidelijk haar stempel kunnen drukken als een fun en grensverleggend merk. Een imago dat allicht nog het beste werd gevat in de legendarische waarin Eastpak tassen werden afgebeeld die duidelijk hun baasje hadden overleefd... 

De sterke groei was een solide fundering om het merk het nieuwe millennium binnen te sluizen. En ook na de overname door VF Corporation in 2000 ging het immer bergop. Sindsdien is ook de Eastpak portfolio flink gegroeid met onder andere collaboraties met enkele van Europa’s bekendste ontwerpers; de ene na de andere bekroonde advertentiecampagne; sponsordeals met bekende muzikanten, artiesten en beroemdheden; flagship stores over de hele wereld, waaronder een in Carnaby Street in Londen; en natuurlijk baanbrekende nieuwe producten en hippe ontwerpen aan de lopende band. 

Het productengamma blijft uitbreiden met credibele rugzakken, schoudertassen, kledij en schier onverwoestbare reistassen. Vele ontwerpen hebben geïntegreerde multimedia vakken, laptopcompartimenten en tal van andere ingenieuze vondsten die je toelaten nog meer leven in je dag te proppen. Of het nu in de stad of rond de wereld is. Eén en ander doet uiteraard de vraag rijzen hoe de toekomst er zoal uitziet voor het merk dat begon met functionele duffels voor het leger en stilaan de stad wist te veroveren. Hoe het ook zij, haar fiere en rijke geschiedenis dwingt Eastpak een voortrekkersol te blijven spelen op het vlak van zowel stijl als functionaliteit, evenwel altijd met een vette knipoog.